16 Aralık 2017 Cumartesi

Aşka Reddiye

Arabesk kültürün altında dürtünün alternatif yollara kanalize edilmesi ve primatif yoldan boşaltılması vardır, arabesk kültür ikamesi, doğrudan boşaltıl(a)mayan dürtülerin zahmetsiz bertarafıdır ve bu manada bu sadece özel bir kültürel alternatif değil de bir kültür ikamesi gibi görünür.
Buna göre kültür dürtü kısıtlamasına dayansa da kendisi de dürtünün incelmiş halinden başka bir şey değildir. Nietzche freud ve schopenhauerin anlatmaya çalştığı mananın altını kazıdığınızda burda primatif dürtülerden başka bir şey bulamayacağınızdır. İnsani tekamülün yarattığı uygarlık, bilhassa hemen ve zahmetsizce bertaraf edillen dürtünün uzayan ve uzadıkça büyüyen büyüleyen dürtülerin karşısındaki güçsüzlüğünden başka bir şey değildir. Buna göre uygarlık, insan ırkının zorunlu olarak bildiği erteleme hazzının makyajlı halinden başka birşey değildir. Freud kültürü bir cinsellik ikamesi olarak görüyordu, halbuki kültürü yaratan temel etken eğer bu ise bunun zorunlu olarak bu ikamenin ne ise yarayacağının da cevabını vermesi gerek. Eğer bunu da bir masabaşı burjuva oyunu olarak görmüyorsak bu ikamenin değerini bir yere sabitlemek gerekir. Bu da zorunlu olarak açıklamak istediğimiz şeye yani bunun alınan hazzın ertelenmesi hazzından başka bir şey olmadığına varır. Bilhassa aşk baştan beri bir kaçma-kovalama, sistemli ve kurnazca bir erteleme, tabiatın ırka nakşettiği bir içgüdü, yani netameli bir akıldır. Buna göre tek bir amacı olan tür bunu ne kadar dolambaçlı yapar, ne kadar incelikli yoldan erteler, ne kadar gerçeğin kıyısından dolanır bu basit ve basit olduğu için iğrenç görünebilecek gerçeği ne kadar göz ardı ederse, bundan aldığı zevk bu nispetle artacaktır. Ejekülasyon sendromu bilhassa bunun haleti ruhiyye nazarında açıklamasıdır. Yine bu gerçek sayesindedir ki bir Dostoyevski melodramını andırır biçimde aşıklar sevdiklerini başkalarının kucağına atarlar. İdeal bir dünyada bir sevme kararı ve kavuşma hazzından ibaret olacak filmlere bu yüzdendir ki hep 3. kişiler katılır, şairler fantazilerinde bile gülünce cenazeye benzeyecek bu kişileri düşlemekten geri kalmazlar. Ne yazıktır ki birçok düşünür aşık-maşuk rakip üçlüsünde ya aşığın basit mazoşizmini görmüş ya da rekabetin türün kendine olan güveni sağladığı gerçeğinden hareketle bir torna tesviye ustası kıvraklığıyla burada gerçeği işleve kurban etmiştir. Halbuki burada bir erteleme bahanesinden başka bir şey yoktur. Kültür bu ertelemenin sonsuza kadar olamayacağı gerçeğinden hareketle şurada burada birkaç(bir sirk hayvanın yapılan işten sonra küçük bir kırıntıyla ödüllendirmeğe benzeyen) ufak boşaltım mekanizması kurmuştur. Fakat zaruri olarak büyüyen dürtü kendi gerçeğine yabancılaşmış netameli ve dolambaçlı yollarda özünü kaybetmiş kendi isteği büyüklüğüne müsavi bir fantazi dünyası yaratmış bir gerçekçinin bir cinsel ilişki isteği göreceği yerde tanrı ve tanrıçalar cennet bahçeleri ve büyüklük rüyaları görmeye başlamıştır.Bu sebeptendir ki dostoyevskinin kumarbazı sevdiği kadın gece kendi odasına(besbelli çiçek sulamaya gelmemiş bir halde) geldiği halde kahraman çekip gitmiştir. Kahraman burada tabiatın kendisine bahşettiği bir kurnazlığı, akşamleyin hediye alacağını bilen sabırsızlanan ve fakat aldığı haz gittikçe artan bir çocuk gibi, bunu yaz vakti kaldırıma düşmüş bir sakız misali cekip uzatmaya karar vermiştir. Bilhassa bizim dostoyevski okurken etkilenmemizin sebebi bu basit fakat üzerine bir fahişe kıyafeti giydirilmiş(şüphesiz içindekinin gerçek değerini manipüle etmek için) gerçeğin bir yücegönüllülük kisvesine büründürülmüş halinin, bize dayanılmaz ölçüde cekici gelmesindendir. Bu yüzdendir rüyalarda kat kat giyinmiş yosmalar görürüz bu yüzdendir ki kerem aslının düğmelerini bir yandan açtıkça bir yandan düğmeler kendi kendine kapanır, bu yüzdendir ki azizler kendilerine gelen birçok davetkar isteği(öteki dünyada yiyeceği yemekleri düşleyip de  bu dünyada aç kalan bektaşi fıkralarındaki karakterler gibi) geri çevirenler arasından çıkar. Öyle ki bir iğdiş veya tabiatı itirabiyle soğuk biri aziz olamazken azizler çilehanelerinde geçirdiği günlerin bedelini hurilerden kat kat çıkarmaya hazırdırlar. Kerem Aslının düğmelerini açtıkca düğmelerin kendinden tekrar kavuşması ve keremin bu yüzden yanıp kül olması hep ızdıraba yorumlanmışsa da burada teorimiz itirabi ile mevzu bahis hazdan erimenin olduğu yönündedir. Bu sebeptir ki mazoşizm bir türlü anlaşılamamış ıstırabın nasıl hazza dönüştüğü her cihetle cevapsız kalmıştır, demek ki burada da en sona gidilememiş aşağılık bir haysiyet davası güdülerek salt zevkten başka birşey olmadığı gerçeğini ulvi ruhlar sindirememiştir. Gerçek tabiatı itibari ile hiç de hoş, bilinmesi illaki icap eden birşey değildir, bırakın belli bir zaman kendilerini tatmin etmediklerinde ilk gördüğü karşı cinse vurulanlar, bizim (iğrenç) bir zevk zikzağı gördüğümüz yerde bir bedeli ödenmiş aşk görenler ferda-ı alemlerini bugünden hayal edip zevk çığlıklarını ızdırap olarak yorumlasınlar. Madem ki insanlık mefhumu zaten kabaca gerçeğin fantazmaya hayvani bir içgüdü ile kurban edilmesinden ibarettir. O halde kimse bunun spesifik bir ciheti olan aşka böyle bakılmasını kınayamaz kınamamalıdır, madem ki cehalet mutluluktur, kitlenin cehalete koşması yadırganmamalıdır. Belki bir yerlerde talihsiz bir kaç kişi bunu görecek fakat bunun insanlık varoldukça devam edecek bir şey olduğunun da bilincinde olacaktır. İnsanlık kendisini azizler mertebesinden çiftleşme dansı yapan arizona kertenkelesinin makyajlı haline indiren bu gerçeği kabul etmeyecektir. Orta sınıfın Hitlere verdiği desteğin esbab ı mucibesi üzerine ciltlerce kitap yazılacak fakat hayatımızın her alanını arabeske batmış magandalarla dolduran ''aşk'' ne hikmetse hikmeti kendinden menkul bir ''şey'' muamelesi görecektir.

Ancak ''bilenler'' acı çekmeye layıktır.

Ahmet Koç

2 yorum:

  1. Aşkın bir biçimini reddetmiş olmuşsun .Arabesk kültürüyle uyuşmayan bir aşk tanımı da pekala olabilir.Keza şeyin değerini büyütmenin yegane kaynağı neden hazzı erteleme?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet zaten benim burada reddettiğim aşk arabeske gark olmuş özel bir biçim fakat ne yazık ki çok hızlı bir biçimde yayılıyor, yorumun için teşekkür ederim seni burda görmek güzel.

      Sil

Taslaklar...

Kant'ın özgürlük ve kozalite hakkındaki üçüncü çatışkısı iki farklı koyutlamanın birbirlerine gerçek manada ters düşmesinden kaynaklanı...